sâmbătă, 18 februarie 2012

Primele petroliere româneşti

Primele petroliere româneşti de mare capacitate au fost cele de tip ,,Dacia” [1] din care au fost realizate 4 nave. Specificaţia tehnică a acestor nave era următoarea : lungimea 242 metri, lăţimea 40 metri, capacitatea de încărcare 85250 tdw [2], pescajul [3] la linia de încărcare de vară 13,50 metri, volumul tancurilor de marfă 105000 metri cubi, propulsia era asigurată prin motoarele Diesel de 20300 cai putere, dezvoltând o viteză comercială de 16 noduri [4][5].
Tipul de petrolier ,,Dacia” a fost reprezentat şi într-o serie de timbre din anul 1979 numită ,,Nave maritime de mare tonaj” (erau figurate 2 cargouri, 2 mineraliere şi 2 petroliere – ,,Independenţa” era numele celuilalt petrolier figurat). Timbrele cu petroliere din această emisiune (tiraj : 250000 de serii) aveau cele mai mari valori : 3,40 lei pentru ,,Dacia” şi 4,80 lei pentru ,,Independenţa” [6].

Timbrul cu petrolierul ,,Dacia”; pe fundal se pot observa fostele Turnuri Gemene World Trade Center şi Statuia Libertăţii
[1] Să remarcăm inspiraţia venită din istorie pentru denumirea primelor petroliere româneşti.
[2] Unitate de măsură pentru capacitatea de încărcare a unei nave (în engleză deadweight ton).
[3] Adâncimea de cufundare în apă a unei nave, măsurată până la linia de plutire, care variază în raport cu încărcătura (http://dexonline.ro/definitie/pescaj).
[4] Unitate de măsură pentru viteza navelor, egală cu viteza unei nave care se deplasează cu o milă marină (1852 m) pe oră (http://dexonline.ro/definitie/nod).
[5] Pentru informaţiile tehnice am consultat Ion A. Manoliu, Nave şi navigaţie, Bucureşti, 1984.
[6] Manole Mircea Gheorghe, Catalogul timbrelor poştale, vol. II : 1948-1989, Bucureşti, 2008, p. 227.
Sursa pentru timbru : Colecţia personală VM.