vineri, 29 aprilie 2011

Reclame V

Publicitatea la produsele din timpul regimului comunist se realiza fie sub ,,umbrela” unei întreprinderi care îşi prezenta produsele fabricate/serviciile oferite, fie sub aspectul beneficiile oferite prin consumarea unui produs/primirea unui serviciu. În cazul ultimei categorii nu se precizează ce întreprindere realizează produsele sau oferă serviciile.

Din cadrul primei categorii :
I.J.I.L. Suceava
,,Vinul se bea la ocazie, apa minerală – în toate ocaziile
Vă veţi convinge gustînd apa minerală din bazinul Dornelor
Întreprinderea judeţeană de industrie locală Suceava vă mai oferă : mobilier, articole de artizanat, împletituri de nuiele, răchită şi mase plastice, confecţii metalice, piese de schimb auto, cărucioare petnru copii, articole din cauciuc şi mase plastice, materiale de construcţii, confecţii textile”[1].
Mai prezentăm şi alte câteva reclame la produsele Combinatului siderurgic Galaţi şi la cele ale Întreprinderii ,,Electro-Mureş” Târgu Mureş. În prima ni se prezintă ,,«faţa necunoscută» a siderurgiei gălăţene” (chimia), iar în cea de-a doua reclamă produse realizate ,,la nivelul tehnicii contemporane” (corespunzătoare acelor vremuri) a căror calitate superioară ,,le asigură competivitatea internaţională”.


Pentru a doua categorie de reclame :
,,Nici o masă fără preparate din : peşte oceanic.
Peştele oceanic conţine : fosfor : utilizabil la formarea oaselor. Iod : indispensabil glandei tiroide. Flor : necesar danturii dvs. Vitamine : substanţe importante ce reglează funcţiile vitale. Acid glutamic : necesar creierului”[1].
Se menţionează şi peştii oferiţi spre consum : macrouri, stavrizi, cod, hek, merlucius. Şi se reafirmă beneficiile peştelui, de data aceasta ţintindu-se beneficiile aduse şi pentru economie, prin compararea cu alte produse : ,,500 gr. Peşte conţine 95 gr. proteine echivalent cu : 950 gr. şuncă sau 3 litri de lapte sau 16 buc. ouă sau 4,500 kg cartofi”[1].
Textul unei reclame la cozonac putea fi următorul :
,,Cozonac, porto, pandoro, extra. O felie de cozonac «Extra» sau «Porto» un deliciu prin aroma şi dulceaţa fructelor însiropate ce le conţine”[1].
Însă probabil cel mai cunoscut produs al industriei alimentare (ramura băuturilor răcoritoare) era ,,CI-CO”. Poate de aceea, în textul reclamei s-a găsit suficient să se spună ,,oricînd, oriunde”.

Dintr-o serie de reclame pe care le-am văzut, cea mai reuşită mi s-a părut a fi aceea pentru produsele chimice (îngrăşămintele chimice). Ele sunt realizate de Combinatul industrializării de îngrăşiminte chimice Craiova. Realizarea artistică şi textul reclamei (,,toată lumea ştie cîte ceva”... ,,dar specialiştii ştiu mai mult”) sunt expresive.

Ca o trăsătură generală, exemplificată şi în reclamele prezentate, observăm o repartizare echitabilă între publicitatea pentru produsele industriei grele şi cele ale industriei uşoare şi alimentare.

[1] Sursa pentru imagini şi pentru textele reclamelor : www.comunismulinromania.ro