luni, 13 iulie 2009

Întreprinderea de automobile Argeş

Întreprinderea a fost construită într-un an şi jumătate fiind terminată în 1968. Primele teste cu un automobil se fac la 1 iulie 1968. Primul automobil a fost produs la 3 august 1968. La 20 august 1968 a debutat producţia de serie Dacia 1100, după un model Renault 8. Un an mai târziu începe producţia la Dacia 1300. În 1970 Dacia 1300 era produsă în trei variante 1300 Standard, 1300 Super, 1301. În 1973 se producea Dacia 1300 break şi doi ani mai târziu Dacia camionetă. În 1979 a fost lansată Dacia 1310 şi Dacia Sport Braşovia. Pentru anul 1981, Întreprinderea de autoturisme Piteşti oferea o gamă largă de modele : Dacia 1310 cu variantele Lux şi Standard, Dacia 1300 Sport, camioneta Dacia 1304. Îîn 1983 Dacia 1410 şi Dacia 1210 erau noile modele Dacia. În 1988 a fost produs modelul 1320 CN 1 pentru taximetre, iar în 1989 un model Dacia Sport.
Industria de automobile a fost apreciată de regimul comunist şi folosită ca propagandă. De exemplu la parada organizată cu ocazia zilei de 23 August 1969, autoturismul Dacia 1310 ,,a participat” la defilare. Atenţia acordată industriei de automobile a fost constant întărită de numeroase măsuri. De exemplu, în anii ‘1980 autoturismul se putea cumpăra şi în rate sau exista posibilitatea pentru clienţii CEC de a-l câştiga printr-o tragere la sorţi.
,,Vînzarea de autoturisme cu plata în rate se face prin Întreprinderea de distribuire a materialelor sportive – I.D.M.S. Autoturismul poate fi cumpărat de către muncitori şi maiştri, indiferent de mărimea retribuţiei sau a altor venituri reale, cu un acont minim de 50% şi un număr maxim de 20 de rate lunare; celelalte categorii de personal (cu o retribuţie de pînă la 4000 lei lunar) vor plătiun acont minim de 60%, iarrestul sumei în maximum 18 rate lunare. Pentru sumele stabilite drept rate lunare se plăteşte dobîndă de 5% pe an. Autoturismele cumpărate cu plata în rate vor fi asigurate la A.D.A.S., în mod obligatoriu, pe întreaga perioadă de plată a ratelor” [1].
,,Libretul de economii cu dobîndă şi cîştiguri în autoturisme
Depunătorii pe acest libret de economii beneficiază de următorul avantaj : din dobînda de 4% pe an, 2% se acordă sub formă de cîştiguri în autoturisme, prin trageri la sorţi trimestriale, iar 2% în numerar. La tragerile la sorţi participă libretele cu un sold de minimum 5000 lei, provenit din depuneri anterioare trimestrului pentru care se face tragerea la sorţi” [2].

[1] Abel Dărăban, Caleidoscop informativ cetăţenesc, Bucureşti, 1986, p. 134.
[2] Ibid., p. 21.

Bibliografie
Dărăban, Abel, Caleidoscop informativ cetăţenesc, Bucureşti, 1986.