joi, 14 mai 2009

Industria de automobile

Listă cu unităţile industriale din industria de automobile :

Întreprinderea de autoturisme Piteşti-Colibaşi
Societatea mixtă OLTCIT Craiova
Întreprinderea de automobile ARO Câmpulung Muscel
Întreprinderea de autoturisme Timişoara
Întreprinderea de autocamioane Braşov
Întreprinderea ,,Autobuzul” Bucureşti
Întreprinderea mecanică Mârşa
Întreprinderea ,,Automecanica” Mediaş
Întreprinderea de piese auto Satu Mare
***
Preluarea licenţei autocamionului sovietic ZIS 150 de către Uzinele ,,Steagul Roşu” Braşov, care astfel produc autocamionul de patru tone SR 101 [1].
Întreprinderea de autoturisme Piteşti-Colibaşi
Autoturisme Dacia tip berlină, break, sport, autocamionete tip PICK-UP, cu obloane şi platformă.
Societatea mixtă OLTCIT Craiova
Autoturisme OLTCIT Special şi Club.
Întreprinderea de automobile ARO Câmpulung Muscel
,,Autoturisme de teren” ARO 10.1 şi 10.2 decapotabile, ARO 10.3 şi 10.4, cu caroserie închisă metalică, ARO 240, 241 şi 242, decapotabile, acoperite sau nu cu prelată, ARO 243 şi ARO 244, cu caroserie metalică.
Întreprinderea de autoturisme Timişoara
Autoturisme de foarte mic litraj (din 1 ianuarie 1985), cabluri de comandă pentru autovehicule şi piese de schimb auto.
Întreprinderea de autocamioane Braşov
Autocamioane şi autoşasiuri ROMAN, DAC, pe care se montează diferite suprastructuri. Se execută autocamioane care folosesc şasiul şi cabina autocamioanelor SR 131 şi SR 132, a căror fabricaţie a încetat.
Întreprinderea ,,Autobuzul” Bucureşti
Autobuze urbane şi rutiere, autoutilitare, autospeciale pe şasiu de camion, automobile ARO 320 C, remorci auto (5,1 t, 6,3 t şi 7 t), troliebuze.
Întreprinderea mecanică Mârşa
Autobasculante pe şasiu de autocamion, până la 19 t şi autobasculante grele (25, 50, 100 t).
Întreprinderea ,,Automecanica” Mediaş
Autoutilitare pe şasiu de autocamion, cisterne de combustibil, de produse alimentare şi de produse chimice, autofurgonete, autofrigorifice, autoizoterme, autocomunale, semiremorci.
Întreprinderea de piese auto Satu Mare
Autoateliere mobile şi camioane cu platformă basculabilă pentru agricultură.
***
Întreprinderile specializate în producerea de piese şi subansamble auto sunt : Întreprinderea de piese turnate şi pistoane auto Slatina, Întreprinderea de jenţi auto Drăgăşani, Întreprinderea de supape şi bolţuri Topoloveni, Întreprinderea de piese şi subansamble auto Scorniceşti (pompe de ulei, de apă şi de alimentare), Întreprinderea de subansamble şi piese pentru mijloace de transport Oradea, Întreprinderea de piese auto şi produse metalice Piteşti, Întreprinderea de accesorii şi piese de schimb Turdeana Turda, Întreprinderea de scule, dispozitive şi verificatoare auto Costeşti, Întreprinderea de piese auto Iaşi, Întreprinderea de maşini agregat şi subansamble auto Sfântu Gheorghe, Întreprinderea mecanică şi piese de schimb Oradea, Întreprinderea de radiatoare Braşov, Întreprinderea de piese auto Sibiu, Întreprinderea ,,Acumulatorul” Bucureşti, Întreprinderea ,,Sinterom” Cluj-Napoca (bujii), Întreprinderea de anvelope ,,Danubiana” Bucureşti, ,,Victoria” Floreşti, Zalău, Caracal, Turnu Severin, Întreprinderea de garnituri de frână şi etanşare Râmnicu Sărat, Întreprinderea de mecanică fină Sinaia (pompe de injecţie), Întreprinderea ,,Automecanica” Bucureşti [2].
***
,,Automobilul (STAS 6689/1-81) este un vehicul prevăzut cu un motor de propulsie, care circulă pe o cale rutieră prin mijloace proprii, având cel puţin 4 roţi care nu circulă pe şine, servind în mod obişnuit pentru : transportul persoanelor şi/sau bunurilor; tractarea vehiculelor utilizate pentru transport de persoane şi/sau bunuri; un serviciu special” [3].
Autoturismul (STAS 6689/1-81) – automobil, având cel 9 locuri, inclusiv cel al conducătorului, destinat transportului de persoane cu bagajele acestora şi/sau bunuri; poate tracta şi o remorcă.
Autobuzul (STAS 6689/1-81) – automobil, având mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului, destinat transportului de persoane cu bagajele acestora şi/sau bunuri; poate avea unul sau mai multe nivele şi poate tracta o remorcă. Autobuzele pot fi urbane, interurbane, speciale.
Microbuzul (STAS 6689/1-81) – autobuz cu un nivel, având cel mult 17 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului.
Autocamionul (STAS 6689/1-81) – autoturism pentru transportul de bunuri, prevăzut în spatele cabinei cu o platformă, cu sau fără obloane. Autocamioane platformă, basculante, autocisterne, autofurgonete.
Automobilele speciale sunt prevăzute cu instalaţii pentru efectuarea anumitor servicii : automobile pentru pompieri, automobile sanitare, automobile pentru lucrări de construcţii, automobile comunale, pentru prospecţiuni miniere, tehnice, pentru nevoi socio-culturale [4].
Combustibili
Benzina se livrează în următoarele tipuri : Premium I, Premium II, Regular, Normală, STAS 176-80 [5].
Motorina se livrează în următoarele tipuri : Roman, LD, -35, -25, -15, -10, -5, +5, STAS 240-80 [6].
Autoturismele Dacia 1300 şi derivatele sale erau realizate de Întreprinderea de autoturisme Piteşti, sub licenţa Renault, apărând sub marca IAP-DACIA. Gama de fabricaţie a autoturismului Dacia 1300 la nivelul anului 1977 se prezintă astfel:
- Autoturism ,,Berlină” – standard normal – cod 1300;
- Autoturism ,,Berlină” – lux – cod 1300 L;
- Autoturism ,,Berlină” – lux super – cod 1300 LS
- Autoturism ,,Break” – combi – cod 1300 Break-Combi
- Autocamionetă Dacia 1300 C
- Autofurgonetă Dacia 1300 F
- Autosanitară Dacia 1300 S [7].
Lubrifianţii recomandaţi pentru autoturismul Dacia 1300 erau cei de la ,,PECO”, Shell, Mobil-Oil, Castrol, Esso, din URSS şi CSR [8].

[1] Dorin Cristescu, Viorel Răducu, Automobilul. Funcţionare. Depanare, Bucureşti, 1986, p. 6.
[2] Ibid., p. 7.
[3] Ibid.
[4] Ibid., p. 8, 15.
[5] Ibid., p. 48.
[6] Ibid., p. 49.
[7] A. Brebenel, C. Mondiru, I. Fărcaşu, Autoturismul Dacia 1300, ed. a II-a, Bucureşti, 1978, p. 11.
[8] Ibid., p. 349.

Bibliografie
Cristescu, Dorin, Răducu, Viorel, Automobilul. Construcţie. Funcţionare. Depanare, Bucureşti, 1986.
Brebenel, A., Mondiru, C., Fărcaşu, I., Autoturismul Dacia 1300, ed. a II-a, Bucureşti, 1978.